Czytelnia

Rodzaje głosów

Wydrukuj
Istnieje wiele klasyfikacji opisujących rodzaje głosu. Wszelkie podziały mają jednak charakter umowny.Skala głosu jest jednym z kryteriów stosowanych w muzyce do wyodrębnienia rodzajów głosu. Oprócz tego bierze się pod uwagę barwę głosu oraz usytuowanie dźwięków przejściowych. W określaniu rodzaju głosu jako metodę pomocniczą, stosuje się również metodę anatomiczną, która za pomocą badania laryngoskopowego bada rozmiary strun głosowych.
Rodzaje głosów

http://pixabay.com/pl/hip-hop-rap-mikrofon-muzyka-pasja-264396/

ImageIstnieje wiele klasyfikacji opisujących rodzaje głosu. Wszelkie podziały mają jednak charakter umowny.Skala głosu jest jednym z kryteriów stosowanych w muzyce do wyodrębnienia rodzajów głosu. Oprócz tego bierze się pod uwagę barwę głosu oraz usytuowanie dźwięków przejściowych. W określaniu rodzaju głosu jako metodę pomocniczą, stosuje się również metodę anatomiczną, która za pomocą badania laryngoskopowego bada rozmiary strun głosowych.

Najbardziej popularnypodział głosów wyróżnia wśród głosów żeńskich: alt/kontralt, mezzosopran, sopran (w obrębie sopranów: koloraturowy, liryczny i dramatyczny), zaś wśród głosów męskich bas, baryton, tenor. Głosy dziecięce to: alt, mezzosopran i sopran.

GŁOSY ŻEŃSKIE


ALT/ KONTRALT

  • najniższy głos kobiecy, typowy także dla dzieci i kastratów
  • zwykle obejmuje skalę od g (e) do c2
  • to głos o ciemnej barwie
  • odmiany: alt dramatyczny, alt komediowym alt niski

MEZZOSOPRAN

  • głos kobiecy lokujący się pomiędzy sopranem i altem, częściowo obejmujący oba
  • zwykle obejmuje skalę od  a1 (g) do g2 (a2)
  • to głos o ciemnej barwie
  • odmiana: mezzosopran dramatyczny

SOPRAN

  • najwyższy głos kobiecy, typowy także dla dzieci i kastratów.
  • zwykle obejmuje skalę od c1 do a2, może sięgać do c3, a nawet h3
  • ze względu na barwę oraz elementy techniki wokalnej wyróżniamy:
    • sopran dramatyczny (g-c3)
      • głos kobiecy o dużej sile brzmienia i wyrazu, nośności a jednocześnie ciemnej barwie
      • wyższy od altu i mezzosopranu, ale niższy od sopranu lirycznego i koloraturowego
    • sopran liryczny (c1-c3)
      • głos żeński posiadający jasną barwą i dużą siłą (wolumenie większy niż sopran koloraturowy),
      • posiada cechy liryczne; to głos miękki, pełen blasku
    • sopran koloraturowy (c1-f3)
      • najwyższy głos kobiecy charakteryzujący się miękkością, lekkością i dużą ruchliwością
      • to głos o dużej skali c i dużej biegłości (szybko i precyzyjne wykonuje pasaże  i ozdobniki)
    • inne odmiany:sopran młodzieńczo-dramatyczny, sopran ultradramatyczny, sopran komediowy (subretka), sopran charakterystyczny

 

GŁOSY MĘSKIE


BAS

  • najniższy głos męski
  • zwykle obejmuje skalę od F (C) do e1
  • posiada bardzo ciemną barwę i charakteryzuje się dużą nośnością
  • odmiany:
    • bas- baryton – posiada skalę zbliżona do barytonu, jednocześnie barwę ciemną, basową
    • bas śpiewny
    • bas komiczny
    • bas głęboki
    • bas głęboki
    • bas poważny
    • ciężki bas komediowy

BARYTON

  • głos męski mieszczący się w środkowym zakresie skali
  • zwykle obejmuje skalę od A (G) do g1 (a1)
  • posiada ciemną barwę i duże możliwości wyrazowe
  • odmiany:
    • baryton liryczny
    • baryton kawalerski
    • baryton bohaterski
    • baryton komediowy
    • baryton charakterystyczny

TENOR

  • najwyższym głosem męskim osiągalnym rejestrem piersiowym
  • zwykle obejmuje zakres od c (h) do c2
  • odmiany:
    • tenor bohaterski
    • tenor liryczny
    • tenor komediowy
    • tenor charakterystyczny

 

GŁOSY DZIECIĘCE


Głosy dzieci do okresu dojrzewania nie różnią się od siebie.
Występują one w dwóch odmianach:

  • głosy niskie- dziewczęce i chłopięce alty
  • głosy wysokie- soprany dziewczęce i chłopięce- tzw. dyszkantami

 

KASTRACI

Głos kastratów- popularny zwłaszcza w okresie od XVI do XVIII wieku- jest odrębnym rodzajem męskiego głosu, który obecnie ma znaczenie historyczne.Głos taki rozwijał się u mężczyzny na skutek wykonanej przed okresem dojrzewania kastracji. Chirurgiczne pozbawienie mężczyzny narządów płciowych pociągało za sobą brak męskich hormonów płciowych, co wpływało na zatrzymanie wzrostu i rozwoju krtani. Przy normalnym rozwoju organizmu nie dochodziło do mutacji. Efektem tego była dziecięca krtań w ciele dorosłego mężczyzny. Dzięki temu mógł on zachować barwę i skalę głosu chłopięcego, o znacznie poszerzonym rejestrze piersiowym sięgającym nawet do d2. Odpowiednio wyszkolony głos kastrata posiadał ogromne możliwości wyrazu i zdolny był do wykonania najtrudniejszych pasaży. ajbardziej znanym kastratem był Farinelli, posiadający skalę głosu przekraczającą 3,5  oktawy. Obecnie partie kastratów wykonywane są przez soprany dramatyczne lub alty.

Czytaj też: SKALA GŁOSU

 

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska
- Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.